In dit moment ligt verlichting

door Suus Venings

Suus Venings is ‘rust in je hoofd specialist’! Ze leert je om eigenhandig de baas te worden over je drukke brein, waardoor je beter gaat presteren en gaat voelen wat je werkelijk verlangt. Via nieuwe gewoonten die je jezelf eigen maakt, kom je uit de overlevingsstand en start je als vanzelf met het bewust creëren van een leven in lijn met jouw werkelijke verlangens.

In dit moment ligt verlichting

Mindful

Ik kom terug van de markt. Overprikkeld. Tijd om te ontspannen op de bank. Een belegd stukje Turks brood met een lekker smeersel heb ik meegenomen. Automatisch pak ik mijn telefoon en tik ‘YouTube’ in. Nog voordat mijn YouYube tijdlijn geopend is, leg ik mijn mobiele telefoon weg. In dít moment ligt verlichting.

Niet in het moment waarop ik een vol hoofd nog verder vul met informatie. Wel in het moment dat ik ondanks mijn volle hoofd mijn aandacht richt op de eerste hap van mijn broodje. De smaak van het smeersel daadwerkelijk proef. Ik een pecannootje pak, hem in mijn hand houd en met mijn vingers de structuur voel, ik hem van alle kanten bekijk en hem daarna op mijn tong leg om te ervaren hoe hij smaakt.

Niet dat dit mindful bezig zijn automatisch en altijd leidt tot een moment van verlichting, een moment waarop er zonder gedachten direct ervaren wordt. Nog steeds zijn er gedachten die in mij opkomen bij mijn mindfulle bezigheden. “Welke smaken kan ik ontcijferen uit het smeersel?” “Is dit nou zuur?” “Vind ik het eigenlijk wel lekker?” “Best veel knoflook.”

MAAR als ik op deze manier schakel van de drukte op de markt naar mijn lunch eten dan is de kans in ieder geval aanwezig dat het qua gedachten op een gegeven moment stil valt in mijn hoofd. Wanneer ik in plaats van mindful eten kies om bij het eten informatie te verwerken via een filmpje op YouTube, een podcast, iets op tv, een artikel, een boek, appjes, mailtjes: dan weet ik sowieso zeker dat het niet stil valt in mijn hoofd.

Content-junkie

Ik moet bekennen dat ik het best moeilijk vind om mijn mediaconsumptie in te perken ten behoeve van mijn innerlijke rust. Ik heb vaak het gevoel dat ik net wat zinvollers maak van bepaalde ‘breinloze’ bezigheden wanneer ik ondertussen een podcast luister met inhoud die bijdraagt aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld tijdens het lunchen, tijdens het sporten en tijdens het schoonmaken van de wc’s.

Het begon echter steeds meer tot mij door te dringen dat het ‘hoogst haalbare’ waar de meeste spirituele content naar verwijst ‘de directe ervaring’ is van het leven zonder daar verder woorden aan te geven en oordelen aan te hangen. Dit is uiteraard onmogelijk wanneer je met je gedachten überhaupt ergens anders bent dan bij dit moment.

Als toch wel een ‘content-junkie’ kies ik tegenwoordig bewust om veel meer tijd zonder ‘spirituele teachings’ in mijn oren door te brengen. In het kader van ‘in dít moment ligt verlichting’, ben ik aan het single tasken geslagen. Als ik eet dan ben ik met mijn aandacht bij het eten. Als ik sport dan ben ik met mijn aandacht bij het sporten. Als ik schoonmaak ben ik met mijn aandacht bij het schoonmaken.

Aanvankelijk voelde het als ‘minder nuttig’ bezig zijn en ‘mijn tijd niet optimaal benutten’. Nu kom ik daarop terug. Ik heb de volgende bevindingen gedaan:

  1. De kwaliteit van mijn work-out is verbeterd

Ik voel beter wat ik doe. Ik ben bewuster bezig met mijn ademhaling. Ik ben aandachtiger mijn sets aan het tellen. En omdat ik alleen met mijn aandacht bij het sporten ben, ben ik ook bewuster bezig om mijn complete work-out te doen en niet een setje of een apparaat over te slaan.

  1. Van de tijd die ik in de sportschool doorbreng, besteed ik meer minuten aan sporten

Ik begin gelijk voluit met de opwarming en ben niet eerst een paar minuten bezig met het zoeken naar het juiste YouTube-filmpje of de juiste audio. Ik hoef niet tussendoor een aantekening op mijn mobiel te maken van een interessant inzicht. Ik hoeft niet te klungelen met het organiseren van mijn mobiel (hoe zit hij mij niet in de weg) en mediaspeler die soms afslaat als ik mijn mobiel per ongeluk aanraak.

  1. Ik maak beter schoon

Met mijn aandacht bij het schoonmaken merk ik toch dat ik bewuster ben in het signaleren van vuil. Net als in de sportschool merk ik ook een zekere gedrevenheid om net een stapje meer te doen in plaats van het minimale. Er is meer ruimte voor nieuwsgierigheid: ‘Hey, zou ik deze aanslag eigenlijk weg kunnen krijgen wanneer ik een staalsponsje gebruik’, in plaats van de schoonmaakroutine simpelweg te doorlopen met enkel een geel doekje.

  1. Mijn eventuele volle hoofd krijgt de kans om ‘uit te pruttelen’

Ik ben mij bewuster van de overgang van innerlijke onrust naar de staat van innerlijke rust. Ik neem mijn gedachten nauwkeuriger waar. Ik merk op waar ik blijkbaar over in zit en ik heb de kans om daar bewust op te reageren met een van mijn ‘rust in je hoofd technieken’. Zo maak ik heel bewust de overgang mee van een ‘pruttelend’ hoofd naar een hoofd met ruimte.

  1. Ik sta meer in verbinding met mijn intuïtie

Met de affirmatie: ‘In dit moment ligt verlichting’, richt ik mijn aandacht op mijn sportoefening en ademhaling in plaats van op mijn gedachtegangen. Ik geef mijzelf daarmee de mogelijkheid dat wat in mijn hoofd speelt los te laten. Tegelijkertijd zorgt mijn aandacht in het moment ervoor dat ik ontvankelijk ben voor ingevingen en deze ook als zodanig herken. In plaats van aha-erlebnissen via audio ontstaan er aha-erlebnissen vanuit de ingevingen die ik spontaan ontvang.

  1. Ik voel minder druk qua ‘nog iets moeten’ met de gehoorde informatie

Tsja, na een uur lang te horen hoe je een bepaalde angst kunt transformeren dan wil je er daarna eigenlijk ook iets mee kunnen doen. Maar omdat ik tijdens het luisteren bezig ben met andere dingen, kom ik thuis met het idee van: ‘Ik heb een hele goede tip of stappenplan gehoord, maar ik moet eigenlijk nog even terugluisteren wat het precies was’, omdat ik natuurlijk niet in de gelegenheid was uitgebreid aantekeningen te maken. Dus dan staat er na het afronden van de ene taak, het sporten of schoonmaken, weer een extra taakje op mijn takenlijst: de audio terugluisteren.

  1. Een algehele toename van mijn innerlijke rust

Ik moet zeggen dat ik het lekker ben gaan vinden om te ‘single tasken’. Ik kijk uit naar mijn momenten in relatieve stilte. En het is ook zo lekker duidelijk. Ik heb een stuk minder afwegingen te maken. Niet meer op het moment dat ik lunch, sport, schoonmaak: Ga ik iets kijken/luisteren? Wat ga ik kijken/luisteren? Ga ik daarna nog iets kijken/luisteren? Het kijken/luisteren is nu alleen wanneer ik er met mijn volle aandacht naar kan luisteren, de mediaplayer kan bedienen en aantekeningen kan maken. Hierdoor merk ik ook veel sneller wanneer ik ‘vol’ zit. Het niet meer overconsumeren van informatie blijkt dus echt ten goede te komen aan mijn innerlijk rust.

De hierboven beschreven bevindingen zijn mijn ervaren korte termijn effecten. Wie weet wat het me op de langere termijn nog brengt.

Reflectievragen voor jou

  1. Hoe ga jij om met het consumeren van informatie?
  2. In hoeverre is het voor jou iets wat je op de automatische piloot aanzet?
  3. Wat verwacht je dat het verwerken van informatie je brengt? (Ontspanning, inzicht, persoonlijke groei, een goed gevoel, anders…)
  4. In hoeverre zijn die dingen die je verlangt ook ervaringen die single tasken je zou kunnen geven?

Ben je nog geen lid en wil je ook graag meebloggen, geef je dan op als Founding Member van de School voor Eenzijn via onderstaande knop:

Aanmelden!

Tekst: Suus Venings – www.suusvenings.nl
Beeld: Fleur Waterlander – www.fleurwaterlander.nl

Een bericht schrijven