Mediteren: een mentale workout is net zo belangrijk als een fysieke workout

door Suus Venings

Suus Venings is ‘rust in je hoofd specialist’! Ze leert mensen eigenhandig de baas te worden over hun drukke brein (dus zonder medicatie) waardoor ze beter presteren en beter voelen wat ze werkelijk verlangen. Via de nieuwe gewoonten die ze eigen maken, komen ze uit de overlevingsstand en starten ze als vanzelf met het bewust creëren van een leven in lijn met hun werkelijke verlangens.

Mediteren: een mentale workout is net zo belangrijk als een fysieke workout

Met een mentale workout heb ik het over mediteren. Veel mensen weten dat een fysieke workout belangrijk is, of ze dat nou regelmatig aan hun lichaam geven of niet. Qua mediteren is het nog helemaal niet zo algemeen bekend en aanvaard hoe belangrijk het is. Er zijn dus een hoop mensen die niet mediteren. Waarvan een deel van de mensen niet weet wat het is, een deel van de mensen er een oordeel over heeft en een deel van de mensen er wel van weet maar er niet aan toe komt.

Ergens niet aan toekomen betekent over het algemeen dat het geen prioriteit heeft. Iets krijgt geen prioriteit als niet bekend hoe de verhouding van de kosten en baten eruit ziet. Hier ga ik wat over vertellen in deze blog.

De baten van mediteren

Ik bespreek in deze blog de baten die ik door het mediteren ervaar en die voor mij ook daadwerkelijk belangrijk zijn. Er zijn buiten dit nog heel veel andere baten. Baten die ook wetenschappelijk bewezen zijn en die door zat andere mensen die mediteren genoemd en beschreven worden in presentaties en blogs. Dit zijn voor mij de redenen dat ik aan het mediteren gecommitteerd ben.  

  1. Je traint je mentale krachtspier
    We hebben allemaal wel een ideaal beeld van hoe we eigenlijk willen leven. Vaak betekent dit dat we de ‘verstandigere’ keuzes willen maken. We willen eigenlijk geen vreetbuien, uren Netflixen en ons werk uitstellen. Om de juiste keuzes te maken, heb je mentale kracht nodig.

Dagelijks heb je een portie mentale kracht. Met iedere beslissing die je maakt, wordt dat portie een beetje kleiner. Dit betekent vaak dat je portie in de avond zo goed als leeg is. Een van de consequenties daarvan is dat het ’s avonds extra lastig is je los te wurmen van de verleidingen van tv, het internet en je mobiel waardoor je vaak te laat naar bed gaat.

Met mediteren heb je de mogelijkheid om je potje mentale kracht aan te vullen. Hierdoor kun je net wat meer goede beslissingen aan op de dag.

  1. Je kan beter voelen wat je nu verlangt
    Er zijn op dit moment meerdere dingen die je zou kunnen doen, maar je weet even niet wat prioriteit heeft en je weet eigenlijk ook niet waar je zin in hebt. De oplossing? Even mediteren. Daarna kun je veel helderder voelen waar je nu eigenlijk echt zin in hebt. Dus voordat je allemaal beloftes maakt zoals dat je meegaat naar die verjaardag en voordat je het nemen van een beslissing uitstelt door even op je mobiel te gaan internetten, kun je het beste even mediteren.

Als je vaker mediteert dan merk je echt dat de drukte of onrust die je vooraf in je hoofd ervaarde verdwenen is en dat maakt dat je kan luisteren wat je gevoel je te melden heeft. Op basis daarvan maak je betere beslissingen en beland je niet met een grote slaapbehoefte op een feestje.

  1. Je bent kalmer vanbinnen
    Je weet ongetwijfeld hoe het voelt om met haast te vertrekken. Vaak zitten er dan ook nog allemaal extra dingen tegen. In je hoofd ben je aan het mopperen terwijl er adrenaline door je lijf gaat.

Je hebt ongetwijfeld ook wel eens ervaren hoe het is als je ruim op tijd vertrekt en in rust je ding doet. Opeens is er nog tijd om die mooie wolken te zien en te glimlachen terwijl je langs de mensen loopt. Mediteren geeft je vanbinnen de rust van dat kwartiertje eerder vertrekken terwijl je helemaal niet een kwartier eerder vertrokken bent.

Mijn ervaring

Ik ga bijvoorbeeld wekelijks naar de markt op woensdag. De markt is er tot 12.00 uur ’s middags. Soms heb ik tot 11 uur een afspraak gehad. Ik moet nog de keuken door en een boodschappenlijstje maken op basis van wat er nodig is. Ik besef dat ik ook nog mijn vriend moet bellen over onze afspraak om 12.15 uur. Wat doe ik dan? Mediteren.

Het kost tijd en ik had al zo’n haast, dus het lijkt op het eerste gezicht geen goed idee. Toch blijkt het in de praktijk goed te werken. Daarna heb ik namelijk de innerlijke kalmte om mijn vriend met een vriendelijke toon te bellen en in een minuut onze afspraak af te stemmen. Ik heb de kalmte en de heldere blik als ik de keuken doorloop en mijn lijstje maak. Ik vergeet mijn portemonnee niet mee te nemen en op de markt doe ik mijn rondje op efficiënte wijze waardoor ik het haal.

Ondertussen heb ik vriendelijk contact met de mensen bij de kramen, erger ik mij niet als er mensen voor mij aan de beurt zijn of wanneer er mensen langzaam voor m’n voeten lopen.

Je kunt zelf vast wel bedenken hoe het scenario eruit zou zijn wanneer ik met een gevoel van haast vertrokken was. Als ik m’n portemonnee niet vergeten zou zijn, zou ik wel benodigde spullen vergeten zijn te halen.

Bij elkaar maakt dat mediteren een van de gewoonten is met de grootste invloed op andere aspecten van je leven.

De kosten van mediteren

Tot slot als we het over kosten en baten hebben, wat kost het je wanneer je het NIET doet?

Wat kost het je wanneer je jezelf niet weet te stoppen wanneer je eenmaal ’s avonds media/entertainment aan het consumeren bent? Denk dan al aan de kwaliteit van je slaap, de lengte van je slaap, je uitgerustheid, je humeur en je energie op een dag. Dat heeft weer invloed op je productiviteit en je relaties.

Wat is daarnaast de prijs van de adrenaline die door je lijf raast, wanneer je aan het rennen en vliegen bent? Wanneer je een dag van hot een naar her rent zonder momenten van even in te checken bij je gevoel om te voelen wat je nodig hebt? Het levert stress op. De consequenties daarvan zijn er zoveel dat ik het hier niet ga beschrijven.

Meditatie is mentale work-out

Er zijn een aantal kosten die ik ervaren heb bij het proces van mediteren eigen maken.

  1. De prijs is een stukje tijd van je dag
    Tien minuten is genoeg om de baten ervan te ervaren. Zelf ben ik een tijdlang voor de 12 minuten gegaan waarbij ik mijzelf twee extra minuten gunde om in te komen. Op moment van schrijven ben ik aan het testen hoe ik 20 minuten mediteren ervaar. En tijdens het redigeren van dit artikel, ben ik uitgekomen op een vaste 15 minuten per dag in de ochtend 😊In de praktijk betekent het dat ik iets later begin met werk dan dat ik niet zou mediteren. Gezien de voordelen, is het een prijs die zich terug betaalt in productiviteit en meer.
  2. De moeite die het kost om een nieuwe gewoonte aan te leren
    Voordat je in je leven kunt beginnen met mediteren, is er wat denkwerk nodig en zul je een paar dingen moeten beslissen. Dit kost wat mentale kracht. Zo zul je een vast moment van de dag uit moeten kiezen voor het mediteren en wellicht dat je andere mensen ervan op de hoogte moet brengen van je je nieuwe bezigheid, bijvoorbeeld als je huisgenoten hebt. Verder zul je wellicht meerdere momenten van de dag moeten uittesten voordat je jouw ideale mediteermoment gevonden hebt. Verder ervaar je niet meteen de eerste dagen al de grote voordelen en kun je het gevoel hebben dat het niets oplevert. Toch zul je dan door moeten zetten.
  3. De moeite die het kost om je nieuwe gewoonte vol te houden
    Het kan best een proces zijn voordat je jezelf (jouw gemoed) belangrijk genoeg maakt en jij dagelijks je 15 minuten mediteren claimt ongeacht je drukke bestaan, een grote hoeveelheid werk en de verwachtingen van anderen.

Toch is de gewoonte volhouden is bij mediteren relatief makkelijk, omdat wanneer je eenmaal de voordelen ervaren hebt, het vrij makkelijk is om mediteren prioriteit te geven. Je voelt je minder goed, minder helder, minder gefocust, wanneer je het niet doet. Je voelt je helder en kalm vanbinnen wanneer je het wel doen. Grote kans dat je dus op den duur niet anders meer wil.

Vragen

Mocht je vragen hebben over meditatie, stel ze gerust hieronder via een reactie op dit blog. Mocht je dit artikel willen delen binnen jouw netwerk, dat kan gezien dit een openbaar blog is.

Ben je nog geen lid en wil je ook graag meebloggen en discussiëren, geef je dan op als Founding Member van de School voor Eenzijn via onderstaande knop:

Aanmelden!

Tekst: Suus Venings – www.suusvenings.nl
Beeld: Fleur Waterlander – www.fleurwaterlander.nl

2 suggesties bij “Mediteren: een mentale workout is net zo belangrijk als een fysieke workout

  1. clara meijer zegt:

    Ik herken een aantal dingen in de blog van Suus Venings. Dat ik me rustiger voel en minder emotioneel hoef te reageren op mijn omgeving bijvoorbeeld. Of dat er onrust in mij is en ik graag iets wil snoepen of alcohol wil drinken, maar dat ik dat op dat moment beter niet kan doen. Als ik dan even ga zitten, merk ik dat die aandrang verzacht of zelfs verdwijnt. Echter, de ervaring is iedere keer weer anders. Soms voel ik me lichter en vrolijker. Soms voel ik me toch ook wel prikkelbaar. Dus dan reageert het systeem anders dan ik zou willen. Ik heb ook nog geen vaste routine. Dus ik mediteer niet ieder dag. Maar meestal wel pas in de middag, omdat dat qua werkschema’s het beste uitkomt.
    Ik kwam ergens tegen dat meditatie werd omschreven als: Het stabiliseren in onze meest basale Natuur ten midden van alle spontaan verrijzende omstandigheden. Dat vind ik een mooie omschrijving omdat het daarover wat mij betreft gaat.
    Hoewel ik niet overtuigd ben van ‘tabla rasa” (het onbeschreven blad) is het natuurlijk wel zo dat we vanaf dat we geboren worden (en mogelijk daarvoor al, in ieder geval vwbt d.n.a) wordt gevuld met van alles en nog wat. Dogma’s en overtuigingen van onze omgeving, zonder dat we de kans krijgen of nemen zelf te onderzoeken of we dat ook zo vinden. Dus gaan we braaf mee in de waan van de dag, tot het moment dat de emmer overloopt en we overspannen raken, het werk ons niet meer kan boeien of de relatie waarin we zitten knelt. Ik ben sinds een paar weken meer gaan mediteren en doe dat om mezelf te laten voelen hoe ik erbij zit. En om gewoon te zijn, hoe lastig ik dat nog steeds vind. Ik ga gewoon op een krukje zitten (lotus lukt niet meer), zodat ik het mezelf niet al te comfortabel maak (net als bij de lotushouding die ik vroeger nog wel kon doen). Dan ga ik eerst met mijn aandacht naar mijn voeten om goed te ‘aarden’. Vervolgens concentreer ik mij op de ademhaling en van daaruit let ik op omgevingsgeluiden. Het lukt mij soms om diep in mijzelf te ‘zitten’ en niet te worden verstoord door de geluiden die plotseling heftig voorbijkomen. Soms lukt het om even niet te denken, dat merk ik dan weer op het moment dat ik denk: hee, ik denk niets :). Tijdens een week yoga/stilte retraite die ik vorig jaar volgde, mediteerde we twee keer per dag. Zonder inleiding, zonder begeleiding, Gewoon zitten en gewaar zijn wat er voorbijkomt. Het was een helse drukte in mijn hoofd. Aan het einde van de week voelde ik me wel een stuk rustiger. Maar ik heb het toen niet opgevolgd, dus binnen no time zat ik weer in oude gewoontes.
    Als ik ga zitten zet ik net als Suus Venings, een timer. Ik neem het altijd veel ruimer dan ik daadwerkelijk mediteer. Ik neem echter wel altijd een tijdstip waarop ik de ruimte heb om bijvoorbeeld een uur niks te hoeven doen. Dan lukt het me tot nu toe om zo’n 20 minuten stil te zitten. Ik heb het opgebouwd van 10 minuten naar inmiddels dus zo’n 20 minuten. Maar ook daarin wil ik mezelf niks opleggen, want het mag geen ‘moeten’ of ‘presteren’ worden.

    • Hoi Clara,

      Wat leuk, ik heb denk ik nog nooit zo’n lange reactie op een blog gehad 🙂

      “Mediteren is het stabiliseren in onze meest basale Natuur ten midden van alle spontaan verrijzende omstandigheden”, vind ik heel mooi uitgerdrukt. Een mooie zin om eens op te bezinnen.

      Qua tabula rasa zie ik ook nog aanleiding om te bezinnen 🙂 Dat heb ik trouwens ook gedaan na de broadcast. Die onbeschrevenheid associeer ik vooral bij het ‘gemeenschappelijke bewustzijn’, wat ik als iets zie wat alle vormen kan aannemen en wat zowel bestaat in fysieke en niet-fysieke delen. Eenmaal toegetreden tot een mensenlichaam dan heb ik het idee dat we in zekere zin al een richting hebben ‘meegekregen’, qua verlangens, te leren lessen en dat de verdere aardse beinvloeding al begint in de baarmoeder.

      Inderdaad hebben we soms een breekpunt nodig om ons voor de eerste keer te bezinnen op onze aannames en waarheden.

      Bij mediteren zie ik terug naar een ‘leeg blad gaan’ meer als ‘het hoofd opruimen’. Of van de denkmodus, terug naar de intuitieve modus gaan.

      Goed dat je er bewust van bent dat het mediteren geen presteren moet worden. Bij mij heeft het goed geholpen om het mediteren als een gewoonte in te bouwen, elke dag op hetzelfde moment. Niet dezelfde tijd, maar wel altijd na het ontbijt. Dan is het gewoon wat het is. Timer aan. Ogen dicht. Focus houden. Timer gaat. Net zo gewoon als mijzelf aankleden of opmaken.

Een bericht schrijven